11 augustus 2006

NK Dag 6 (Monte Cucco noord)

Eindelijk naar de Monte Cucco. Nog niet naar de, zo geliefde, zuid start, maar naar de noord start. Het eerste keerpunt lag voorbij Gubbio. Dus moesten we omhoog en gelijk de berg over, naar het westen.
Het kostte me al zo'n 40 minuten om ver genoeg boven de start uit te komen. De bellen waren klein en hevig en het was dus behoorlijk turbulent. Maaaarrrr.... ik heb het niet opgegeven en vond uiteindelijk toch de goede bel. Op 1800m vond ik het tijd om maar eens over de berg naar het westen te gaan.
Het eerste stuk had ik aardig wat sink, wat te verwachten was met die NO wind. Daarom maar zo snel mogelijk het dal in, aangezien ik daar meer thermiek verwachtte. Dat lukte. Twee goede bellen brachten me naar 2100m. Langzaamaan was ik ook al richting Gubbio gedrift. Tijd dus om de oversteek te wagen.
Dat ging voorspoedig. Totdat ik de ridge bij Gubbio bereiktte. Ik had verwacht aan de noordkant daarvan nog wat lift te vinden maar ik begon steeds harder te dalen.
Ok, misschien waren de bellen met de wind mee over de berg gewaaid, dus probeerde ik het aan de andere kant. Dat hielp niet.
Aangezien het zoeken veel tijd en vooral hoogte kostte besloot ik maar rechtstreeks richting keerpunt te gaan, in de hoop nog wat thermiek tegen te komen.
Zo bereiktte ik Gubbio. Het is een oud Etruskisch dorp en een fantastisch uitzicht als je er overheen vliegt.

Maar bij Gubbio ging het pas echt hard naar beneden. Tot 6 m/s af en toe. Toen kwam het dorp wel heel erg snel op me af.
Mooi dorp hoor, daar niet van, maar toch maar even naar de rand gevlogen om een geschikt landingsterrein te vinden. Van ver af zag ik een mooi veld dat naast een benzinepomp lag. Ideaal dus, want benzinepomp=ijs en drankjes. Én een makkelijk ophaalpunt voor de bus.

Geen opmerkingen: