10 augustus 2006

NK 2006

Het NK deltavliegen 2006 vond dit jaar plaats in Umbrië, Italie, vanaf 15 juli t/m 22 juli.
Een stevige rit van zo'n 1450km vanaf mijn huis.

Het was voor mij de tweede keer dat ik aan een NK mee deed.
In 2005 deed ik voor het eerst mee, in Greifenburg (Oostenrijk). Dit jaar was echter een heel ander verhaal. In Greifenburg kende ik de omgeving behoorlijk goed omdat ik er al vaker overland gevlogen had. Hier in Umbrië, bij de Monte Cucco, had ik wel vaker gevlogen, maar nooit overland.
Een ander verschil was dat in Greifenburg er veel grote en vlakke landingsterreinen te vinden waren. In de omgeving van de Monte Cucco (en Tre Pizzi) zijn het echter hoofdzakelijk kleine en schuin lopende veldjes waar ook nog eens veel stroom- en telefoondraden doorheen lopen.
Al met al was alleen het landen al een grotere uitdaging dan vorig jaar dus. En het is bekend... des te meer je met landen bezig bent, des te minder met vliegen.

De 8 wedstrijddagen werden vooral gekenmerd door een hardnekkig aanhoudende noord-ooster wind. Sterker nog... in het totaal was ik drie weken in Italië en die hele tijd overheerste de noord ooster wind. Vrij ongewoon eigenlijk, voor zo'n lange tijd. Dit alles werd veroorzaakt door een hogedrukgebied boven... jawel... Nederland. Ben je 1450km van huis, wordt het weer nogsteeds bepaald door het weer in Nederland ("zucht").
Gevolg van dit alles was dat we de meeste dagen verkassen moesten naar de berg Tre Pizzi. Dat was zo'n uur rijden vanaf de camping. Ook wel een mooie stek overigens.
Maar de laatste drie dagen konden we dan toch op de Monte Cucco vliegen. Twee keer van de noord-oost start en de laatste dag uiteindelijk toch nog op Monte Cucco zuid-west.

Ook dit jaar maakte ik weer deel uit van het team 'Homesick Angels'. Die bestaat verder uit Eppo Heerding, Daphne Schelkers en Koert Zeilstra.

Uiteindelijk ben ik van de 32 Nederlanders 28e geworden. De hoofdprijs was wederom voor Koos de Keijzer.

Geen opmerkingen: