18 april 2007

Lang weekend Neumagen, 12 t/m 15 april 2007


Nadat we eerst van plan waren om naar de Vogezen te gaan, is het uiteindelijk Neumagen geworden vanwege de weersvoorspellingen. Neumagen ligt aan de Moezel, ergens tussen Trier en Bernkastel en is in zo'n 4 uur te bereiken vanuit midden nederland. Op donderdagmorgen samen met Coert vertrokken bij stralend zonnig weer.

De start in Neumagen ligt ongeveer 270m boven het landingsterrein en is geschikt voor oostenwind en wordt onderhouden door de DFC Trier (http://www.dfc-trier.de). Daar was een maand geleden een heel nieuw vlonder gebouwd. Prachtig ding, maar helaas is men er nu al achter gekomen dat hij verkeerd in de luchtstroom ligt. Gevolg: veel wervelingen op de startplek.
De komende maand zal hij al weer afgebroken en vervangen worden. Zonde van al die nijvere huisvlijt. Maar ik weet zeker dat de duitsers er weer op Grundliche Weise iets moois van gaan maken.
Het was de eerste keer dat ik op Neumagen ging vliegen. Ik had de stek ooit wel 's bekeken maar dat was zonder delta. Het was ook de eerste keer dat ik op pad ging met mijn nieuwe delta, de Aeros Spirit die ik van Frans Eijkens overgekocht heb.
Spannend natuurlijk. Altijd afwachten hoe zo'n nieuwe delta je bevalt.
Nou, dat viel de eerste dag wat tegen. Direkt na de start merktte ik dat de delta steeds rechtsom wilde draaien en dat een bocht naar links zeer moeilijk was. Nadat ik het een tijdje geprobeerd heb begreep dat ik dat niet te lang kon volhouden en ging dus, rechtsom draaiend, maar zo snel mogelijk naar het landingsterrein. Uiteindelijk zo'n 10 minuten gevlogen en da's al best vermoeiend als je steeds kracht moet zetten om alleen maar rechtuit te vliegen. Ik was blij dat het landingsterrein daar zo groot is en dat ik rechtsom mijn circuit kon draaien. Daarbij moest ik even een andere delta de pas afsnijden. Niet fijn natuurlijk, maar toen ik hem achteraf vertelde wat er aan de hand was toonde hij zich zeer begripvol.
Tja, een beetje mooi, rechtstandig uitduwen zat er niet meer in. Gevolg: een upright die 90 graden haaks gebogen was. Gezien de omstandigheden viel de schade eigenlijk nog mee.

Ja, en dan begint de grote twijfel hè? Wat heb ik verkeerd gedaan? Alles nog even goed gechecked bij het afbouwen, maar ik kon niets vreemds vinden. Nieuwe upright gemonteerd, weer opgebouwd en alles nagekeken met Eppo. Het toestel zag er compleet symetrisch uit. We vonden twee kleine dingen die evt. de oorzaak zouden kunnen zijn. Maar echt overtuigd was ik eigenlijk nog niet. Eppo bood aan om de volgende dag alles nog 's te checken en dat hij dan een proefvlucht zou maken. Daar was ik zeer blij mee.

Toen maar een onderkomen gezocht. Vlak bij de brug in Neumagen vonden we een Bed and Breakfast, Osteria genaamd. Daarna heerlijk gegeten aan de Moezel bij 'zum Anker'. Zeer aan te bevelen, als je in Neumagen lekker wilt eten voor een schappelijke prijs.
De volgende dag werden we bij Osteria verblijd met een uitgebreid ontbijt. Daarna de berg op. Daar ben je zo. Da's weer het voordeel van een lage start.
Zoals gezegd, de hele vleugel weer gechecked en Eppo waagde zich aan de proefvlucht. Toen ik hem zag vliegen was me al duidelijk dat nu alles weer ok was. Een hele opluchting. Ik kreeg er weer zin in.

De volgende dag zelf dus maar weer gestart. Dat voelde gelijk al weer een stuk beter. Nu kon ik ook een goede indruk krijgen van de delta. Zoals de andere Aeros Spirituelen me al voorspelt hadden, vloog hij heerlijk. Thermieken ging gelijk goed en eenmaal in een thermiekbel kost het weinig moeite om hem daar te houden. (bekijk een overzicht van de vlucht)
Toen maar eens naar Neumagen gevlogen met wat VG er op. Daarbij merkte ik dat de bardruk inderdaad veel minder wordt met meer VG. Dat is een verschil met de Tecma XM, waarbij de VG veel minder effectief was. Ik was dan ook blij verrast dat ik bij het heen en weer vliegen naar Neumagen nauwelijks hoogte verloren had. Na anderhalf uur vond ik het welletjes en ging richting landingsterrein. Maar ja, ook toen verloor ik minder hoogte dan verwacht en kon dus over de Moezel weer terug naar de berg. Daar weer wat rond gefladderd. Het kostte weinig moeite om boven te blijven. En dat terwijl het al laat op de dag was. Het fameuze Moselwunder was weer ingetreden. Om een of andere reden blijft de lucht tot zeer laat daar dragen. Er waren er bij die pas om half 9 s'avonds landden (!!!).
Bij de landing bleek dat de Spirit goed aangeeft wanneer je moet uitduwen. Mooie landing op de beentjes dus. Kortweg: ik was weer helemaal tevreden met mijn aankoop.

Op de laatste dag was de wind wat meer zuid-oostelijk geworden. Hierbij was het ook wat stabieler geworden waardoor je niet al te ver omhoog kon komen.
De start was niet zo fraai. Toen ik begon te rennen voelde ik hem al naar links wegzakken. Direkt tegengestuurd, dus verder ging het weer ok. Misschien had het ook wel met die rare wervelingen te maken. Ik heb het helaas bij niemand kunnen navragen.
Verder ging de vlucht weer heerlijk. Alhoewel.... er zaten iets teveel andere deltisten in de lucht. Opzich geen probleem, maar er zat niet echt enige coordinatie of logica in hun vliegbewegingen. Afstand houden dus. Helaas kost je zoiets hier en daar een thermiekbel.
Maar met dank aan het Moselwunder kon je toch hoog blijven.
Zoals afgesproken met Coert zorgde ik ervoor dat ik voor half 6 geland was. Leuke landing. Laatste bocht om een hoge boom heen en dan aanvliegen over de Moezel. En weer een mooie landing op de voetjes. Sterker nog... op één been zelfs.

Voldaan de spulletjes weer ingepakt en met Coert naar huis vertrokken. Zondagavond 11 uur was ik weer thuis na een zeer geslaagde vliegtrip. Waarvoor dank aan alle betrokkenen.

Geen opmerkingen: